Rijbewijs B - Deel E: Kruisen en inhalen
Les 15: Links rechts inhalen, voorbijrijden
Bekijk eerst aandachtig dit filmpje:
Belangrijk Je kan geen YouTube video's bekijken op onze website als je niet alle cookies accepteert. Bekijk ons cookiebeleid Alle cookies accepteren
Verschil tussen links inhalen en voorbijrijden
Een voertuig links inhalen
Wanneer een voertuig trager rijdt dan de maximaal toegelaten snelheid, dan kan je dat voertuig links inhalen. Om over inhalen te kunnen spreken, moet het voertuig voor jou wel in beweging zijn. |
Een voertuig voorbijrijden
Als een voertuig niet rijdt, dan halen we het volgens de wegcode niet in, maar spreken we over: voorbijrijden. |
Voor je een voertuig inhaalt
Vragen
Tegenligger | Voertuig wordt al ingehaald | Een file voertuigen voor mij |
Voor je een voertuig links inhaalt, moet je jezelf eerst wat vragen stellen:
- Rijdt de bestuurder voor mij trager dan de maximaal toegelaten snelheid?
- Kan ik hem op zeer korte tijd inhalen, zonder daarbij zelf een snelheidsovertreding te begaan?
- Is er een tegenligger die nadert?
- Word je misschien zelf ingehaald door een achterligger?
- En is er voldoende plaats, zodat je na het inhalen terug kunt invoegen?
- Zijn er misschien borden of regels die op deze weg het inhalen verbieden? (Over die regels zal trouwens onze volgende les gaan).
Hoe gebeurt het inhalen?
Gebruik van de richtingaanwijzer
Wanneer je de voorgaande punten hebt overwogen en het inhalen kan veilig gebeuren:
- Zet je de linkerrichtingsaanwijzer aan, waarna je de zijdelingse verplaatsing naar links maakt.
- Eenmaal de zijdelingse verplaatsing is beëindigd, schakel je de richtingaanwijzer uit, en kan je het voertuig inhalen.
- Zodra je het voertuig hebt ingehaald, zet je de rechterrichtingaanwijzer aan.
- Je gaat opnieuw rechts rijden.
Mag je twee voertuigen tegelijkertijd inhalen?
Gewone rijbaan (1x1)
Rijd je op een gewone rijbaan (1x1), dan moet je na het inhalen van het eerste voertuig onmiddellijk terug naar de rechter rijstrook, (als dit zonder bezwaar kan) voor je het tweede voertuig begint in te halen.
Stel: voor jou rijdt een auto en 50 meter voor die auto rijdt een andere auto. Als je de auto voor jou hebt ingehaald, dan moet je eerst terug naar de rechter rijstrook, voor je de tweede auto inhaalt.
Maar als die twee auto's zeer dicht achter elkaar zouden rijden, zodat het gevaarlijk zou zijn om onmiddellijk na het inhalen van de eerste naar rechts te gaan, dan mag je ze allebei links inhalen.
Wanneer moet je niet onmiddellijk terug naar rechts?
De bestuurder moet zijn plaats rechts niet terug innemen wanneer hij onmiddellijk opnieuw wil inhalen:
- op rijbanen met tweerichtingsverkeer, in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;
- op rijbanen met éénrichtingsverkeer.
Stel: je rijdt op een autoweg (2x2) en voor jou rijdt een auto en 50 meter voor die auto rijdt een andere auto. Als je de auto voor jou inhaalt, dan moet je daarna niet onmiddellijk terug naar de rechter rijstrook, voor je de tweede auto inhaalt.
Veilige tussenafstand buiten de bebouwde kom
Voetganger - fietser - tweewielige bromfietser
Een bestuurder moet bij het inhalen buiten de bebouwde kom een zijdelingse afstand van ten minste 1,5 meter (binnen bebouwde kom : 1 meter) laten tussen zijn voertuig en een voetganger, wanneer laatstgenoemde zich op de rijbaan bevindt. Hij moet bij het inhalen buiten de bebouwde kom een zijdelingse afstand van ten minste 1,5 meter (binnen bebouwde kom : 1 meter) laten tussen zijn voertuig en een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die op de rijbaan rijdt. Wanneer een automobilist een fietser of bromfietser voorbijsteekt die op het fietspad rijdt, is dit geen inhalen, maar moet die 1,5 meter afstand ook bewaard worden. Die afstand moet ook bewaard worden bij het kruisen! |
In slechts 2 gevallen mag je rechts inhalen
Voorligger gaat links afslaan
Wanneer je voorligger naar links pinkt én hij zich al naar links heeft bewogen. Bij het rechts inhalen mag je zeker niet rijden op de strook naast de dikke witte streep (denkbeeldige rand van de rijbaan), die bestemd is om te parkeren en ook niet over een fietspad. Maar je mag wel over de gelijkgrondse berm rijden. |
Tram
Ook een tram haal je rechts in. | |
Is rechts inhalen niet mogelijk omdat de doorgang te eng is, bijvoorbeeld door werken, of omdat een auto geparkeerd of stilstaat, dan mag het links, op voorwaarde dat het veilig kan. | |
Liggen de sporen rechts op de rijbaan, dan mag het uiteraard ook links. |
Wat is volgens de wegcode niet inhalen?
File
De wegcode spreekt niet over inhalen, wanneer er file of druk verkeer is en het verkeer op de ene rijstrook wat sneller rijdt dan op de andere. |
Aanwijzingsborden
Evenmin als je deze aanwijzingsborden volgt, waarbij je een richting of bestemming kan kiezen en dus ook een rijstrook. |
Binnen bebouwde kom
Ook niet wanneer bestuurders binnen de bebouwde kom de rijstrook volgen die het best aan hun bestemming beantwoordt:
|
Motorfietsen
Bij file mogen motorfietsen tussen de voertuigen in rijden. (Op auto- of autosnelwegen mag dat alleen maar tussen de twee meest linkse rijstroken).
|
Verkeersborden die bij deze les horen
Hieronder bekijken we de verkeersborden die in dit filmpje zijn behandeld. Het is mogelijk dat sommige borden in volgende lessen ook aan bod zullen komen.
Je moet voor het examen kennen welk soort verkeersbord het is en de betekenis.
Bord | Soort | Betekenis |
Aanwijzingsbord | Verkeersbord dat pijlen op de rijbaan aankondigt en de keuze van een rijstrook voorschrijft. | |
Aanwijzingsbord | Verkeersbord dat pijlen op de rijbaan aankondigt en de keuze van een rijstrook voorschrijft. | |
Aanwijzingsbord | Verkeersbord dat de keuze van een richting voorschrijft. Neerwaarts gerichte pijlen hebben betrekking op doorgaande richtingen; Schuin opwaarts gerichte pijlen hebben betrekking op afslaande richtingen; Het aantal pijlen vertegenwoordigt het aantal rijstroken. | |
Aanwijzingsbord | Begin van een bebouwde kom. | |
Aanwijzingsbord | Begin van een bebouwde kom. |