Rijbewijs A/A1/A2 - Deel G: Op de weg
Les 25: Het nemen van bochten
Algemeen
Met een motorfiets een bocht nemen, kan op verschillende manieren: traag, vlotjes, snel, héél erg snel en té snel. In het laatste geval eindig je zeker ergens waar je niet terecht wilde komen. Voor de duidelijkheid en ter info: in ons van wetten en bebouwde kommen doortrokken landje is alleen de eerste optie de beste. Om een bocht goed te nemen zijn een zekere basiskennis, een goede techniek en heel wat ervaring vereist. Je moet de bocht op voorhand kunnen "lezen" zodat je de snelheid in functie daarvan kunt aanpassen. Tegelijk kies je de beste uitgangspositie zodat je optimaal de bocht in kunt kijken. Goed kijken is niet alleen nodig voor de veiligheid. Je kijktechniek bepaalt in grote mate de vlotheid waarmee je een bocht zal nemen. Je rijdt naar waar je kijkt. Als je dit beet hebt, wordt elke bocht een stuk gemakkelijker én leuker. |
Een bocht voorbereiden
- Een goede rijpostie op de baan moet het mogelijk maken een bocht van ver op te merken.
- Zorg ervoor datje zithouding ontspannen is en je lichaam in één lijn met de motor.
- Afremmen of in een lagere versnelling schakelen doe je voor het nemen van de bocht.
Het nemen van de bocht
- Een bocht tracht je zo breed mogelijk te nemen terwijl je zo ver mogelijk vooruit kijkt. Dus zo ruim mogelijk erin en er zo ruim mogelijk eruit.
- Het grote voordeel van ruim aan een bocht te beginnen is dat je dieper in de bocht kunt kijken, zodat je sneller ziet of alles OK is of niet.
- Dit laat je dan weer toe om supersnel in te spelen op de omstandigheden.
- Voor linkerbochten ga je zo veel mogelijk rechts op je rijstrook rijden.
Een bocht naar rechts
|
Een bocht naar links
|
Remmen in de bocht
Gebruik je de verkeerde techniek bij het remmen in een bocht, dan wordt de kans op vallen sterk vergroot.
Belangrijke punten bij het remmen zijn:
- Kijk naar de verte (horizon nemen). Kijk dus zeker niet naar de grond.
- Bij een noodstop koppeling inknijpen. Altijd eerst de voorrem aanzetten om het gewicht te verplaatsen naar de voorband. Pas daarna in een vloeiende beweging de remhandel van de voorrem maximaal inknijpen;
- Hou bij remmen altijd rekening met het soort motorfiets waarmee je rijdt, de aard van het wegdek, de staat van het wegdek (vuil, nat...)